OBJECTEN | ONTWERPEN | VONDSTEN


 reference: private banking and chair
De ontwerpen van Findersfee zijn een resultaat van vrije uitdrukking van ideeën. Ideeën geinspireerd door het materiaal, nut, noodzaak en een wens tot creatie. Veel van de creaties zijn te zien als experiment - spelen met materiaal, mogelijkheden en vormen.Ideeën en ontwerpen blijken in de praktijk meestal anders dan gedacht. Het spel tussen idee en realiteit inspireert om verder te gaan.

Door het gebruik van gebruikte materialen voor het maken alle dagelijkse producten wil ik laten zien dat er (al) zoveel is op de wereld. Er is geen noodzaak voor veel van de producten die we kopen. Veel dingen zijn door kleine veranderingen en toevoegingen weer hedendaags te maken. Door te werken met gebruikte materialen wordt de waarde en intrinsieke schoonheid van het materiaal zo voelbaar. Er zit zoveel schoonheid in vergankelijkheid. Het Japanse principe wabi-sabi spreekt me daarbij aan.

Wabi-Sabi is de schoonheid van het imperfecte, het tijdelijke en het incomplete, van het nederige en het bescheidene. Van verwering die door tijd, weersinvloeden en door liefdevol gebruik ontstaat. Van het aanvaarden van de natuurlijke cyclus van groei, verval en dood (vgl: horaios). Wabi-Sabi leert om rimpels, roest en rafelige randen, en het verstrijken van de tijd te waarderen.

Het gebruik van gebruikte materialen biedt mij vooral veel inspiratie. Een vorm, object of materiaal creëert beelden of ideeën die ik wil realiseren. Doordat ik veelal 'vrij' werk ofwel er materiaal overblijft door het afbouwen of -breken van eerdere objecten of projecten, zijn mogelijkheden soms beperkt. Juist deze beperking biedt ruimte om richting te geven. De mogelijkheden zijn niet eindeloos. De vraag; 'Hoe kan ik met de beschikbare materialen iets moois en of functioneels maken dat mogelijk weer waarde heeft en geeft?'

De materialen die ik over heb, vind of krijg zijn meestal voor de ander van onvoldoende waarde om te behouden maar door er nieuwe waarde aan toe te voegen toch nieuw leven krijgen. 

Ik ervaar het als wankel evenwicht, de hoeveelheid tijd, aandacht en soms nieuwe materialen die je toevoegt om een nieuw object te creëren en de waarde die het object vervolgens voor derden heeft of op de 'markt' kan hebben. Het willen realiseren van een idee, willen maken van dingen die ik mijn hoofd heb, overstijgt echter alle overwegingen.

Volg Finders Fee op FACEBOOK en PINTEREST.